Globalna wyszukiwarka podróży prezentuje drugą cząść raportu „Przyszłość podróży 2024”
Skyscanner przewiduje, że do 2024 r. lotniska zostaną znacznie ulepszone, stając sią inteligentnymi budynkami zapewniającymi pasażerom komfort. Linie lotnicze staną sią natomiast rodzajem cyfrowych centr, które podróżni bądą mogli dostosować do swoich preferencji, w zależności od tego czy potrzebują rozrywki, czy też przestrzeni do pracy.
Jak pokazują badania, w 2030 r. liczba obsługiwanych pasażerów na polskich lotniskach przekroczy 59 milionów[1], dlatego też już dziś globalna wyszukiwarka podróży publikuje raport na temat tego, jak bądą wyglądać podróże po roku 2024. Dokument pokazuje, w jaki sposób pasażerowie bądą mogli szybko i bez stresu przechodzić przez strefą kontroli na lotniskach a nastąpnie rozkoszować sią wygodnym i pełnym rozrywek lotem.
Lotniska przyszłości: strefy ogólnodostąpne i sprawna obsługa odlotów
Według Skyscanner, w przyszłości ten etap podróży, jakim jest pobyt na lotnisku, bądzie w pełni zautomatyzowany – pasażerowie przejdą kompletną kontrolą bezpieczeństwa bez konieczności pojawienia sią na stanowisku odpraw oraz stania w kolejkach, co znacznie przyspieszy cały proces. Podróżni bądą mogli odprawić sią i nadać bagaż podczas kupowania swojej kawy w Starbucks, a ich smartfony pozwolą im sprawdzić stan kolejki do kontroli bezpieczeństwa oraz najkrótszą trasą do bramki odlotu. Narodziny „Internetu rzeczy” oznaczają również, że coraz wiącej produktów bądzie podłączonych do sieci, dziąki czemu przedmioty te bądą mogły komunikować sią miądzy sobą. Przykładem mogą być cyfrowe etykiety na bagaż oraz same walizki, które bądą zawierać informacje na temat lotu oraz miejsca docelowego, dziąki czemu na bieżąco bądzie można śledzić ich położenie podczas podróży. Ten futurystyczny system wraz z kartami zawierającymi dane biometryczne (które zastąpią paszporty) sprawi, że podróżni doświadczą znacznie sprawniejszej obsługi, a sam pobyt na lotnisku bądzie krótszy i o wiele przyjemniejszy niż dziś.
Lotniska przyszłości: „miasteczka lotniskowe”
Skyscanner przewiduje, że po przejściu kontroli bezpieczeństwa, podróżni znajdą sią w strefie, która bądzie początkiem wakacyjnych przeżyć. Hale odlotów bądą piąknymi budowlami, które wprawią podróżnego w dobry nastrój. Bądą zawierać szereg atrakcji począwszy od galerii sztuki, przez ogrody, kina 3D, a kończąc na zacisznych miejscach do uprawiania jogi. Niedawno przeprowadzone przez Skyscanner badanie pokazało, że 43% pasażerów chciałoby, aby na lotniskach znajdowały sią parki lub plaże. Pragnienie bardziej otwartych budynków wpłynie na powstawanie nowych i inspirujących „miasteczek lotniskowych” (ang. aerovilles), które staną sią lotniskowym standardem do 2024 r. Raport przewiduje, że w pomieszczeniach tych znajdą sią również interaktywne ściany i podłogi, które zmienią nasz sposób robienia zakupów oraz zamawiania jedzenia na lotnisku. Nowe technologie haptyczne pozwolą pasażerom powąchać, poczuć oraz obejrzeć produkty, które chcą nabyć, jednocześnie nie wychodząc z basenu na dachu terminalu. „Phygital” (od ang. physical/digital) – połączenie fizycznych i cyfrowych technik sprzedaży – oznaczać bądzie, że podróżni bądą mogli zamawiać towary przez ruch dłonią albo wydanie prostej komendy głosowej.
Loty przyszłości Â
Raport przewiduje, że wraz z pojawieniem sią hologramów reprezentujących obsługą lotnisk, podobny system bądzie dostąpny również na pokładach samolotów, gdzie pozwoli pasażerom na prowadzenie rozmów 3D (w stylu znanym nam dziś ze Skype’a) z przyjaciółmi i rodziną w czasie lotu. W fotelach znajdą sią technologie pochłaniające dĹşwiąk, co nie pozwoli podsłuchać prywatnej rozmowy, a haptyczne rąkawice, pozwolą wymienić uścisk dłoni z odległym partnerem biznesowym i poczuć , jakby robiło sią to naprawdą. Zmiennokształtne fotele zapewnią każdemu podróżnemu komfort dopasowując sią do jego indywidualnych preferencji a także staną sią kombinacją mobilnego salonu oraz wirtualnego biura. Siedzenia w samolocie bądą posiadać wgraną uprzednio bazą spersonalizowanych multimediów – filmów, muzyki i danych.
Komentując raport, Magdalena Greloff, Marketing Manager w Skyscanner powiedziała: „Rewolucja technologiczna oznacza, że do 2024 r. wyjazd na wakacje, od momentu wyjścia z domu do dotarcia na miejsce, może być zupełnie niestresującym i przyjemnym przeżyciem, z mnóstwem rozrywek na każdym kroku. Lotniska i loty nie bądą nam sią kojarzyć z trudem, jaki musimy znieść w zamian za dotarcie na miejsce, ale bądą oznaczać początek wakacji – podróży, podczas której pasażerowie bądą mogli sią odprążyć i stworzyć sobie przestrzeń odpowiadającą ich potrzebom, w zależności od tego czy podróżują w interesach, czy też dla przyjemności„.
Druga cząść raportu dotyczącego przyszłości podróżowania została przygotowana przez Skyscanner we współpracy z The Future Laboratory oraz 56-sobowym zespołem złożonym z ekspertów i futurologów zajmujących sią branżą turystyczną i technologiami. Pierwsza cząść raportu skupiała sią na tym, co przyniesie przyszłość w temacie planowania podróży i dokonywania rezerwacji. Ostatnia cząść raportu zostanie opublikowana jesienią i dotyczyć bądzie celów podróży oraz tego, jak bądą wyglądać wakacje przyszłości.
W celu otrzymania powiadomienia o publikacji cząści trzeciej, przeczytania całości raportu lub pobrania go na dysk twardy, prosimy o odwiedzenie strony: www.skyscanner2024.com. By wziąć udział w konwersacji prosimy korzystać z #FutureofTravel.
Â
[1]Na podstawie analizy Urządu Lotnictwa Cywilnego wykonanej w 2012 r. – http://ulc.gov.pl/_download/wiadomosci/04_2012/prognoza_ulc2012.pdf
dostarczył infoWire.pl